Fyllda bröd och tortilla tycker jag att är gott och ju mera fyllning desto bättre, haha. Nästan så att det är svårt att äta utan att man klottar. När jag köper jordnötssmör, vilket jag oftast gör via nätet, såg jag att butiken hade tortilla som var proteinrika och hade lägre kolhydratinnehåll än vanliga tortillan. Jag köpte tortilla med smak av italienska örter och de är mycket goda. Märket på bröden är Flatout och de finns i olika smaker. 

Jag fyllde tortillan med grillade grönsaker, körsbärstomater, sallad från min egen odling :) och majonnäs gjord på aquafaba (vätskan från en burk av bönor). Och recept på den får du här idag. Jag önskar dig en skön fredag och helg. 

I like stuffed bread and tortillas a lot and the more filling the better, ha ha. Almost so that it's difficult to eat without spilling. When I buy peanut butter, which I usually do online, I saw that the store had tortilla which was rich in protein and had lower carbohydrate content than regular tortillas. I bought tortilla flavored with Italian herbs and they are very good. The brand of  the bread is Flatout and they come in different flavors.

I filled the tortilla with grilled vegetables, cherry tomatoes, lettuce from my own little garden :) and mayonnaise made from aquafaba (liquid from a can of beans). I'm sharing the recipe with you today. Have a great day and weekend!


Vegan Homemade Mayo (using aquafaba)
inspiration from here

3 tbsp aquafaba (chickpea or bean brine)
1 tbsp fresh lemon juice
1 tsp apple cider vinegar
1 tsp fiber syrup
1/2 to 3/4 tsp fine sea salt, to taste
0.5-1 tsp mustard
190 ml-250 ml oil

Add the aquafaba, lemon, vinegar, syrup, salt, and mustard into a tall container. With an immersion blender, blend to combine. While blending, slowly stream in the oil (a tablespoon or two at a time) until it thickens into a white, creamy mayo. Store leftovers in an airtight container or jar in the fridge for up to 2 weeks. 


Vegan Mayo (med aquafaba)
inspiration härifrån

3 msk aquafaba (vätskan från en burk kikärtor eller bönor)
1 msk färsk citronsaft
1 tsk äppelcidervinäger
1 tsk fibersirap
1/2-/4 tsk fint havssalt, efter smak
0,5-1 tsk senap
190 ml-250 ml olja

Lägg aquafaba, citron, vinäger, sirap, salt och senap i ett hög behållare. Blanda med en stavmixer. Medan du mixar blandningen, häll sakta i oljan (en matsked eller två åt gången) tills den tjocknar till en vit, krämig majonnäs. Förvara majonnäsen i en lufttät behållare eller burk i kylen i upp till två veckor.